Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Tulum

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

08 November 2018 | Mexico, Tulum

Zooo dat was ons een afstandje wel.  Van Flores (om 6.30 vertrokken) naar Tulum (aangekomen 1.30 volgende dag). Eerst met een busje naar Belize City, uurtje wachten en overstap in Chetumal. Tot dit punt was voor ons geregeld en vanaf daar sta je er alleen voor. Dus een ADO bus geregeld, waar wij een uur op moesten wachten onder het genot van Subway broodjes. Eenmaal weer in die bus ging dat zoooo traag... Overal stoppen en wachten.. Vanaf Chetumal was het weer een uurtje later (Mexicaanse tijd), dus het was al donker en de 3 grenzen overgaan koste ook veel tijd door andere medereizigers. Dan zijn wij toch trots hoe goed wij ons altijd voorbereiden. Eenmaal in Tulum was het hotel 100m verderop. Zij wisten van ons late aankomst, maar het leek toch onverwacht te komen. De bewaker moest een werknemer uit zijn bed trommelen en zij raakten flink in gesprek. Scenario's vlogen ons om de oren: is onze kamer al vergeven, waar gaan we slapen, ojee geen douche nu na zo'n lange dag.. Uiteindelijk klopte het allemaal en werden wij naar onze boomhut gebracht: hier ontbraken gordijnen, handdoeken en nog meer wat er op Booking stond. De werknemer gaf alleen aan met z'n slaperige bekkie manjana manjana.. Wij waren te moe om in discussie te gaan, dus gedoucht en gaan slapen. Om 9.15 zaten wij weer aan het ontbijt, gedoucht en andere kamer in de buurt geboekt voor 2 nachten. Bij het uitchecken vroegen wij om een korting na alle beloofde services die wij niet kregen. Dit was niet mogelijk etc. Delano hield voet bij stuk en zij gingen overleggen. Uiteindelijk kregen wij 10 euro korting, mooi!

Twee hoeken lopen en wij waren bij het volgende hotel voor twee nachten, dit was ruim, schoon en een heerlijk groot bed en warme douche. Als je wat meer betaald, dan heb je ook wat! Behalve op luxe locaties,  dan betaak je echt puur en alleen voor de locatie. Eenmaal gesetteld zijn wij dé straat van Tulum doorgewandeld met heel veel winkeltjes. Hier hebben wij voor onszelf twee leuke souvenirs gekocht. Daarna kwam er een heerlijke lucht onze neuzen binnen en dat zou het restaurant worden waar wij gingen lunchen. Hier namen wij Enchiladas de Melo. Dit waren opgerolde wraps met kip en een chocoladesausje, bijzonder maar wel smakelijk! Ook bestelden wij nacho's. Toen de ober aankwam begrepen wij dat wij een bakje pepers en groenten van het huis kregen. Dit was voor ons, zelfs voor pittige eter Yoni, veel te heet. Zaten we dan kale droge nacho's te eten en allebei lichtelijk geïrriteerd. Ondertussen kwam de ober met de enchiladas én de nacho's? eh die hadden we toch al gehad? Hahahaha, de kale nacho's met de pittige specialiteit waren beiden van het huis en nu kregen wij de bestelde nacho's met guacemole etc! Wat hebben wij gelachen met al een zowat volle buik door de kale nacho's! Daarna hebben wij fietsen gehuurd en zijn wij naar het ruïnegebied gefietst: eigenlijk niet voor de ruïnes.. Maar voor de vele leguanen die daar leven én een verfrissende duik in de zee. Heerlijk en mooi water! Daarna weer op de fiets én 'even' water halen.. Dat even werd een eeuwigheid, want door de hele winkel stond de rij! Daarna gechilld en een formulier ingevuld voor het ontbijt, wat je in dit hotel zelf kan samenstellen (omelet, fruit met yoghurt, pannenkoeken etc). s'Avonds hadden wij trek in pizza dus dat werd onze avondmaal. Daarna lekker film gekeken op de kamer. Tulum is in de avonduren wel een vervelend gebied, want onderweg hebben wij van andere toeristen veel nare verhalen gehoord over corrupte agenten.

De volgende ochtend regende het keihard, maar met een halfuur was dat voorbij en konden wij onze fietsroute beginnen. Deze route hadden wij van Reisjunk opgeslagen. Zo fietsten wij langs de snelweg naar de Grand Cenote om te zwemmen in een grot met diep helder water  en schildpadden.  Bijzonder hoe zo'n cenote ontstaat al zijn er meerdere verklaringen voor. Vervolgens fietsen wij naar het Raw Love Café om een superbowl aan gezonde voeding te eten. Dit was heerlijk!  Aansluitend zochten wij naar een stuk strand dat stond beschreven in het blog, maar dit bestond niet meer.

Vrolijk fietste wij nog zo'n kilometer rustig verder want je wilt je niet teveel inspannen met dit warme weer, haha. Wij zijn terug gegaan naar de plek waar wij lunch hadden gehad omdat Delano daar al stiekem had gespiekt naar het strand en dit er minstens net zo perfect uit zag! Hier hebben we lekker gezwommen en gezond en wat WiFi mee gepikt van het lunch tentje, genieten dus! Daarna maakte wij nog een korte stop bij de street art, mooie grafity op een grote muur met een paar palmbomen er boven. Uniek! Rustig fietste wij weer terug naar Tulum het centrum om hier twee bustickets te kopen voor onze volgende bestemming: Vallodolid (dicht bij chitzen itza). Daarna hebben wij de fietsen terug gebracht en zijn wij lekker gaan douchen en chillen op onze kamer.. Na een paar uur zijn wij lokaal eten gaan zoeken: Taco's en burritos, jammieee. We hebben nog een korte wandeling gemaakt en zijn rustig weer naar de kamer gegaan om lekker te relaxen de rest van de avond. De volgende morgen alles op het gemak, ontbijt en inpakken maar. Nu zitten wij in het bus station van tulum en duurt de bus reis zo'n 2uur naar Vallodolid.

• 09 November 2018 - 04:34

M.:

wat genieten jullie en ik ook van jullie reisverhalen

• 09 November 2018 - 06:05

Diane Van Zanten: