Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

19 Oktober 2017 | Nepal, Kathmandu

Zondagmiddag kwamen wij na een lange busreis van 9uur om half 5 aan in Kathmandu. Hier werden wij met nog wat andere toeristen langs de weg gedropt. Grappig dat alle lokale mensen op iedere hoek van de straat mogen uitstappen en wij als toeristen echt op een busstop moeten wachten. Maar goed, al snel vinden wij na een aantal smalle straatjes met kleurrijke vlaggetjes ons hotel. Ingecheckt, even chillen en brr... koude douche! Dat verwachtte wij niet aangezien wij een wat luxer hotel hadden uitgekozen. Na wat instructies van het personeel en een zak vol geduld was daar eindelijk warm water!

Al gauw liepen wij te zoeken naar een restaurant, maar werden afgeleid door de vele kleuren, leuke winkeltjes en.... stof! Jeetje, wat een stof! Zoveel dat de meerderheid met mondkapjes loopt. Daar troffen wij een supertof restaurant en hebben lekker Mexicaans gegeten. Daarna lekker gaan slapen. De volgende ochtend konden wij uit drie ontbijtmenu's kiezen, wat wij vervolgens drie dagen achter elkaar kozen. Dat was thee, gekookte eieren, krokante aardappel, gegrilde banaan en tomaat met toast. Heerlijk! De tweede dag hébben wij het Durbar plein bezocht. Alle mensen liepen door en alleen toeristen werden aangehouden en er kwam zelfs iemand achter ons aangerens. Toeristen moeten namelijk 1000 roepies (8euro) betalen voor een plein... Zou Amsterdam ook moeten doen! Dit hadden wih er niet voor over omdat alle gebouwen op dit plein in de steigers stonden, maar hey.. opeens liepen wij er gewoon. Blijkbaar de ticketposten omzeild, hahaha. Daarna zouden wij met een riksja naar de Swayambhu Stupa gereden worden. Deze man zette ons na een aantal straatjes al af, want verder kon hij niet. Ahum, liegbeest! Flink wat trappen omhoog en wij waren gearriveerd bij de tempel met Buddha's gezicht en dit wordt ook wel de apentempel genoemd. Er lopen allerlei aapjes en het is wederom zo kleurrijk! Daarna zijn wij teruggegaan naar het hotel om ons op te frissen na al dat stof. In Nepal is de temperatuur zo'n 10 graden koeler dan India, dus dit maakt het wel aangenamer. Daarna zijn wij bij een straattentje wat gaan eten: chickenwraps! Heeeeeeerlijk. Maar het duurde even want een Chinees voor ons bestelde er 14.. Maar goed, dan is het vlees lekker vers en alle kookplaten goed heet.

De volgende ochtend zijn wij na het ontbijt naar Buddha Stupa geweest. Dit was een pittig stukje rijden én nog pittiger door het verkeer. Mijngod, in India durven ze nog een beetje, maar hier wachten ze soms zo lang! Lopen is dan voor je gevoel sneller, haha. Eenmaal aangekomen werd het beloond, zoooo mooi en wij hebben naast de Buddha Stupa een heerlijke latte macchiato gedronken. Deze smaakte verrukkelijk! Daarna hebben wij wat kilometers gewandeld om bij de Bagmati rivier te komen. Hier liepen wij langs wat tempels en door de mega drukke straten. Uiteindelijk arriveerden wij bij het Pashupatinath terrein. Hier wilden wij eigenlijk alleen de crematietrappen bekijken, welke net zo werken als in Varanasi, India. Maar in Nepal is er een soort haventje met bloemen etcetera, dus hier waren wij benieuwd naar. Hier moesten wij wederom 1000 roepies p.p. voor betalen, dus zijn wij opnieuw via een andere ingang naar binnen gesneakt. Betalen vinden wij niet erg, maar dan moet het wel eerlijk gaan. Dus of iedereen betalen of niemand! Wij hebben hier dus rondgelopen en weer onze ogen uitgekeken. Hier zaten veel families te rouwen, te lachen, te kijken en er gebeurd zoveel. Op de terugweg riep een bewaker ons dat wij naar een andere uitgang moesten, dus zijn wij naar onze 'eigen gevonden' uitgang gesneld met succes =D! Met een taxi teruggereden naar het hotel en daarna lekker uiteten geweest bij een mooi restaurant met allerlei sfeerlichtjes! Daarna niet al te laat naar bed gegaan, omdat de volgende dag een terugvlucht naar New Delhi gepland stond. Om 10.30 uur arriveerden wij op het vliegveld van Kathmandu. Alle vluchtborden waren totaal niet up to date, zoals in alle verre landen.. Al gauw merkten wij dat we zelf actief moesten rondlopen, dus dit deden wij om en om.

Om 13.15 zaten wij in het vliegtuig: 27 rijen bij elkaar vandaan, omdat het inchecken niet werkte haha. Al snel kregen wij een sapje, hmm.. dat is anders dan normaal? Hierna kregen wij het bericht dat de vlucht met een uur vertraagd was.. Grr! Maar uiteindelijk waren wij maar 40 minuten laten in New Delhi aangekomen en wij kregen zelfs een maaltijd en drankjes in het vliegtuig. Toch altijd wel lekker! Heel anders om overdag op Delhi aan te komen. Snachts was er zo'n drukkende, vervelende en drukke sfeer. Nu  was het relaxed en konden wij zelf ons vervoer uitkiezen zonder dat iedereen op ons afrent. Eenmaal in het hotel wat te eten besteld: niet te vreten! Echt niks gelogen.. Maar goed, fijn proeven even aan de kant geschoven en toch maar wat gegeten. Wij hebben wel héérlijk geslapen en het is hier nu 12.00uur. Het plan is om nogmaals naar de Lotustempel te gaan, omdat wij deze zo mooi vonden, lekker wat te gaan eten en dan net voor middernacht naar het vliegveld te gaan. Dan heerlijk vliegend naar Amsterdam om daar opgehaald en opgewacht te worden door toppers! Dus tot in Nederland ♡

• 19 Oktober 2017 - 09:15

Diane:

Nog ff genieten en dan veilig weer thuis komen!

• 19 Oktober 2017 - 09:18

Lilian:

Genoten van jullie verhalen. Goede terugreis lieverds. Knuf

• 19 Oktober 2017 - 19:18

Oma MAR:

DE HEILIGE CHRISTOFFEL HEEFT JULLIE WEER BESCHERMD OP DEZE REIS.GOEDE TERUGREIS EN TOT ZIENS