Terelj National Park - Reisverslag uit Ulaan-am, Mongolië van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Terelj National Park - Reisverslag uit Ulaan-am, Mongolië van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Terelj National Park

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

30 Mei 2019 | Mongolië, Ulaan-am

Dinsdagochtend ging de wekker redelijk laat voor ons doen, namelijk 7.30 uur. Wij hebben echt even een beetje uit kunnen slapen. Om 8.30 uur na het ontbijt vertrok de bus en na ruim twee uur rijden kwamen wij aan bij het inmens grote beeld van Genghis Khan. Hier zijn wij met behulp van een trap en een lift naar het uitkijk/fotopunt gegaan, die zich bevindt op de kop van het paard waar hij op zit. Er waren wat souvenirwinkels en wij zijn weer geslaagd. Hopelijk past het allemaal nog in onze kast als wij thuiskomen. Onderweg zagen wij kuddes wilde paarden, yaks, geiten én schapen voorbij trekken. Zo gaaf, die beesten hebben alle ruimte hier.

Eenmaal in het gertentenkamp aangekomen werden wij hartelijk ontvangen met een kleine traktatie, namelijk gedroogde Yak yoghurt.  Onwijs lief, maar een erg bijzondere smaak. Wij kregen gertent 7, die erg sfeervol was met twee bedjes erin. Delano traditioneel de linkerkant van de tent en Yoni de rechterkant.  De lunch werd direct geserveerd: soep met 5 dumplings rijkgevuld met gekruid vlees. In de middag wat vrije tijd en heerlijk genoten van de natuur die zo groots is hier,  geen woorden voor.  Later gingen wij op bezoek bij een échte nomaden familie, waar wij werden verwend met zelfgemaakte yoghurt,  gedroogde yoghurt,  melkthee en koekjes. Wij leerden traditionele gebruiken, zoals wie er als eerst eten aangeboden krijgt en dat je altijd eerst je rechterhand tegen de schaal moet tikken voordat je het etenswaar pakt. Deze familie had vele paarden, koeien, yaks en kalfjes. Zij hadden een klein zoontje, die zich prima met de beesten vermaakte. Zij kregen van mensen uit de groep pennen, stickers en bellenblaas. Het jochie was onwijs blij. Daarna lekker gedineerd in de gezamenlijke houten ger tent, waar het kacheltje brandde.Wij kregen pastasalade, burger met sla en purree, en tot slot yakyoghurt met bosbessen! Onze kachel werd na het eten opgestookt, dat wordt met een zak kolen in dun plastic en hout gedaan  Gasbrander erop én stoken maar! Dit werd zo onwijs heet en helemaal na het douchen (in apart gebouwtje, onwijs netjes). Samen nog wat spelletjes gedaan en gaan slapen.

De volgende ochtend ging om 7.45 de wekker, want om 9.00 uur gingen wij hiken. Dit was een optionele excursie, dus met een kleinere club van de groep vertrokken wij richting Turtlerock. Na wat klimmen en dalen, bergen die wij voorbij trokken, kwamen wij uiteindelijk bij dé steen die toch echt verrekt veel op een schildpad lijkt. Onwijs mooi! Tijdens het wandelen hadden wij gezelschap van de hond van het kamp: Pandak. Deze hond bewaakte ons en genoot ook zichtbaar van de wandeling, die hij vaker maakt. Wij werden met de bus opgehaald en reden naar een klooster in de buurt. Hier deden wij nog een wandeling met de 108 symbolische trappen omhoog naar het klooster toe. Dit was een klooster voor meditatie, dit hebben wij dan ook gedaan met de bijbehorende klanken. Onderweg nog een souvenirshop en winkel soldaat gemaakt. Eenmaal op het kamp kregen wij lunch: soep, sla en gefrituurde dumplings!

Om 16 uur gingen wij optioneel paardrijden met nog 3 anderen van de groep. Wij wilden dit onwijs graag ervaren in dit land. Wij werden opgehaald en ieder op een paard gehezen, dat ging bést soepel. Onze paardenman wandelde met onze paarden al fluitend naar zijn ranch om nog een paard voor hemzelf te halen. Hij sprong op een eigen paard en wilde onze 5 paarden allemaal vasthouden, wat voor onduidelijkheid en onrust zorgde voor zijn paard. Zijn paard schrok en werd wat wild, waardoor hij van zijn paard viel en ons losliet. Delano zijn paard schrok hiervan en rende naar een rechterhoek en Yoni haar paard steigerde. Snel hadden wij alle 5 ons paard onder controle, maar hadden zoiets van dit is onverantwoord: 1 man mef 6 paarden. De paardenman wilde ons veilig thuisbrengen, dus bracht zijn eigen paard terug en wandelde met ons naar het kamp. De paarden weer in goede pas. Delano had de smaak wél te pakken, dus die mocht nog een stuk alleen rijden en zélfs in galop! Wat een avontuur zo midden in de grootse natuur.

Na afloop hebben wij met de ruiters uit de groep nagepraat onder het genot van Mongools bier en een knapperend haardje in de gertent. Daarna opgefrist én gedineerd met suddervlees, rijst, sla én aardappeltjes. Het eten is hier verrukkelijk hoor. Hierna hebben wij nog spelletjes gedaan met bikkels. Daarna op tijd baar bed gegaan (uur of 10), want om 3.30 uur ging de wekker weer. Om 4 uur vertrokken wij na een afscheid van de lokale mensen en kregen wij een ontbijtpakket mee. Om 7.30 uur vertrok de trein naar Beijing, waar wij na ruim 30 uur treinreizen op 31 mei zijn aangekomen.