Treinreis - Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Treinreis - Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Treinreis - Ulaanbaatar

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

27 Mei 2019 | Mongolië, Ulaanbaatar

Op zondag ging de wekker vroeg (5.45u) om vervolgens de backpacks te pakken, te ontbijten en te verzamelen met de groep. Bij de reisleider hebben wij roebel (munteenheid Rusland) teruggewisseld naar euro's, want wij vertrokken die zondag uit Rusland. Om 8.13u vertrok de trein vanuit Irkutsk naar Ulaanbaatar. Vlot vonden wij onze wagon en coupé, die wij dit keer deelden met de 29-jarige medereiziger. Gezellig! Wel merkte je dat iedereen wat rustiger was, wat moe en lekker genoot van de luxere trein dan de vorige keer. Na kletsen, wat series, eten en spelletjes doen ging de reis onwijs snel. Dit omdat deze trip maar 23 uur duurde én dit nu (na 4 dagen treinen) voor ons toch echt wel peanuts is geworden. Wij hadden één leeg bed in de coupé, dus dit gaf wat meer ruimte, de wc's waren fancy en de restauratiewagon had sfeer en gezelligheid. Hier genoten wij van een kalkoenfilet, groenten, aardappeltjes én de heerlijke Siberische Corona. Van het ene op het andere moment deden Delano en groepsgenoot mee aan een spel met eennandere reisgroep. Plakkertjes op hun hoofd en raden maar wie zij waren, mocht Delano gewoon Beyonce zijn! Yoni heeft de mannen maar achter gelaten met het gezelschap en is de administratie gaan doen: formulieren voor de Mongoolse immigratie invullen. Om ca 22.30u bereikten wij de grens en kwamen er Russen met een drugshond de kamer door, was er steekproefsgewijs een begagecontrole en kregen wij stempels om het land te kunnen verlaten. Ruim een uur verder bereikten wij ditzelfde punt, maar om Mongolië in te mogen. Eerst paspoorten in een koffer, kleine controle en uiteindelijk de paspoorten met stempels teruggekregen. Ondertussen was het 00.30 uur én ein-de-lijk mochten wij slapen in het net te kleine bedje..zzzz..

Om 6.00u het bedje weer uit, bedje afhalen en alle spullen verzamelen. Gelukkig waren wij zo slim geweest om in onze kleding te slapen, dus niet te veel werk zo op de vroege morgen. Om 6.50u bereikten wij de hoofdstad Ulaanbaatar en werden wij al knuffelend ontvangen door de lokale gids. In het hotel ontbeten en gelijk begonnen aan de stadstour. Begonnen bij het Gandantegchinlen klooster, waar wij een ceremonie van monniken mochten meemaken. Dit was wel indrukwekkend en bijzonder, zeker de kinderen die braaf meededen en hoe zij allemaal met elkaar omgaan. Daarna reden wij naar een werkplaats waar gertenten gemaakt worden, gave business hoor en iedere tent wordt met de hand gemaakt en versierd. Aansluitend gingen wij naar het Nationaal Historisch museum, waar wij op eigen houtje de geschiedenis van Mongolië hebben bekeken. Wat gaaf was: de traditionele kleding, wauw wauw wauw!
Daarna een muzikale en militaire ceremonie bijgewoond wat bij het regeringsgebouw plaatsvond op het Sukhbaatar plein, omdat er een Portugese ambassadeur op bezoek kwam (mocht dit in het nieuws komen, Yoni had een knalroze shirtje aan en stond pal tegenover de hele happening =D!).

Dan de lunch, nomnom: een Mongoolse bbq tent waar je groenten en vlees kon laten wokken. Héérlijk onder het genot van een wijntje en een biertje. Na het eten een vrij uurtje in het hotel, even lekker gedoucht, en wezen winkelen in een grote shoppingmall. Dit was luxe, maar niet uitzonderlijk en net zo duur als in NL. Hier genoten van een heerlijk vers fruitijsje. Vanuit daar naar een klein theater gereden en een traditionele folkloreshow bijgewoond. Deze show was gevuld met prachtige kleding, bijzondere muziekinstrumenten, zang én het bijzondere keelzang. Zo uniek! Met een deel van de groep nog gaan eten en nu nog even hangen op de kamer.

Morgen vertrekken wij om 8.30u naar Terelj National Park, waar wij 2 nachten doorbrengen. Hoogstwaarschijnlijk hebben wij daar geen internet, even lekker één met de natuur! 30 mei gaan wij daar weer weg en stapen wij weer op de trein richting Beijing.

• 27 Mei 2019 - 14:07

Diane:

Mooi verslag weer en de fb foto’s waren ook erg leuk.