Valladolid - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Valladolid - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Valladolid

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

10 November 2018 | Mexico, Valladolid

Op donderdagmiddag kwamen wij aan in het plaatsje Valladolid. Bij aankomst hebben wij gelijk bustickets gekocht voor vrijdag naar het wereldwonder Chichen Itza. Smiddags hebben wij heerlijk gehangen op de kamer en geregeld (in het Spaans) dat het ontbijt morgenochtend een halfuur eerder kan ivm onze bus om 8.30 uur naar Chitzen Itcha. Vervolgens naar het stadje gelopen en hier loop je direct tegen een park en grote kerk op. Dit deed ons denken aan de steden in Peru. Eind van de middag namen wij een koude én verfrissende aarbeienshake met goedgevulde nacho's. Wij verbaasden ons erover dat het nog zo rustig was rond 'etenstijd' bij alle restaurants. Wél zagen wij onwijs veel Nederlanders om ons heen, dit hebben wij de hele reis amper meegemaakt. Onze beredenering hiervan is dat veel mensen die all-inclusive in Cancun overnachten maken vaak een uitstapje naar dit stadje met daarbij het wereldwonder. Het zijn namelijk geen backpackers die, net als ons, op vele plekken van het land komen. Na wat winkeltjes en gewandel hebben wij op de kamer Expeditie Robinson gekeken. Moeten toch bij blijven he?!
Niet al te laat gemaakt, want de wekker stond 6.50 uur. Beiden beetje slecht geslapen, want het was zó warm en de ventilator maakte echt teveel lawaai...

Om 6.50 ging zoals gezegd de wekker en wij waren om 7.30 beneden voor het afgesproken eerdere ontbijt. Hier werd verbijsterd op gereageerd en om 8 uur kon dit pas. Ik legde uit dat dit gister was afgesproken en de mevrouw met wie ik dit had besproken keek mij lacherig aan? Oke bam hek dicht en we zorgen wel voor ons eigen ontbijt. Zo gezegd, zo gedaan en om 8.15 zaten wij keurig op tijd op het busstation. Delano ging even naar het toilet en Yoni ziet op de TV, bustijdenbord, diverse telefoons om zich heen 7.15 staan. In Valladolid is het dus een uur eerder dan de vorige plek en dat maakt dus weer 7 uur verschil met NL. Wij hadden onze telefoons op vliegtuigstand en hadden dat dus niet opgemerkt. Dat verklaart waarom het gister zo rustig was rond etenstijd, het ontbijt er nog niet was etc. Het was gewoon voor alles een uur te vroeg, hahaha. Bij de ticketbalie gaven zij aan dat wij niet een bus eerder mochten pakken dan de tijd op ons ticket, maar met onze stoute schoenen zijn wij toch naar een bus gelopen en wij mochten plaatsnemen. Mooi!

Kaartjes gekocht voor Chitzen Itcha en op ons eigen houtje het terrein bewandelen. In de rij kwam er een vrouw hysterisch Delano aantikken. Wat er was? Er beklom een zwartgele schorpioen Delano zijn schoen. Wellicht was deze giftig? Het was druk, maar ook weer niet bij Chitzen Itcha. Het was mooi en wij hebben flink wat foto's gemaakt. Je kan geen één ruïne meer beklimmen, jammer! Aansluitend wilden wij naar de cenote Ik-Kil, maar je kon met geen mogelijkheid vervoer daarheen krijgen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om terug naar Valladolid te gaan. Een bus hiervoor vinden was al lastig genoeg. Eenmaal gelukt gechilld op de kamer en aansluitend in restaurantje gegeten en lekker kaartspelen gedaan. Onder het genot van koude drankjes ofcourse. Daarna een optreden, soort van Maya ritueel, in het park bijgewoond met trommels, vuur en dans. In het park lekker een crepe gehaald met nutella én banaan. Mjam wat een verwennerij!

De volgende dag, zaterdag, ontbeten in het hotel. Alles weer ingepakt, backpacks op en gaan! Op naar Chiquila, waar wij een ferry scoren richting Isla Holbox. Hier blijven wij relaxed drie nachten. Oh, om het weer verwarrend te maken: hier is het weer een uurtje later. Wat het verschil met Nederland wederom 6 uur maakt ♡.

• 15 November 2018 - 05:55

Claudia:

nou de strand dagen zitten er weer op. en nu voorbereiden op jullie terug reis.
    jullie hebben weer heel veel beleefd en mooie dingen gedaan.
    tot gauw kus

• 15 November 2018 - 11:18

Delano En Yoni :

Bedankt! We zijn nu op Isla Mujeres (2e eiland), waar we nog twee stranddagen hebben. En laatste dag is zaterdag in Cancun! Groetjes