San Ignacio, Belize & Flores, Guatemala - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu San Ignacio, Belize & Flores, Guatemala - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

San Ignacio, Belize & Flores, Guatemala

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

06 November 2018 | Mexico, Tulum

Op vrijdag kwamen wij met de bus vanuit Belize City aan in San Ignacio. Deze bustocht duurde wat langer dan het geplande uur en 45 minuten, omdat wij in Belize City op de chauffeur moesten wachten. Dit duurde al even en toen hij er eenmaal was reed hij zo'n 10m en stopte alweer. Hier hebben wij weer een tijd stilgestaan en gewacht op nog meer mensen. De bus zat nu echt VOL! Eenmaal vertrokken ging de rit soepel en snel. Om 13.45 kwamen wij aan in San Ignacio en zijn gelijk bij het restaurant een kipburger gaan eten en lekker wat kouds te drinken.

Vervolgens zijn wij naar het guesthouse gelopen. Dit was een kleine slaapkamer met een aparte badkamer en toilet, maar wel met een balkon met uitzicht op de stad. Hier hadden wij bewust voor gekozen, omdat het toch maar één nachtje zou zijn. Er waren geen andere gasten, dus eigenlijk hadden wij het sanitair voor onszelf. Wij zijn wat straatjes rondgelopen en hebben weer geld gepind, maar wel precies wat wij nodig hebben inclusief de Beliziaanse dollars om 2x de grens over te gaan en dus het land te verlaten. Hier betaal je namelijk, net als Mexico, om het land uit te mogen. In de avond gingen wij op de muziek af en hebben wij een leuk tentje gevonden met vriendelijk personeel. Hier bestelden wij quasedillas, nachos en pasta penne.. Helaas smaakte alles niet zoals waar we op hoopten, dus de eerste keer dat wij niet zo lekker hebben gegeten is een feit. Maar ach als dat 1x in de week zo is, dan hebben we nog geluk vergeleken met voorgaande reizen! Hierna hebben wij nog een horrorfilm gekeken en op her balkon gechilld.

De volgende dag zijn wij naar Cahal Pech gegaan, dit zijn Maya ruïnes. De weg hiernaartoe was steil en even beulen, maar dan zie je wel veel van de omgeving. Zoals de politie, gevangenis, bejaardenhuis en de brandweer. Mooie natuur en ruïnes bewonderd, foto's gemaakt en inkopen gedaan voor de reis naar Guatamala. Je had hier blikken Monster juice mango, super lekker!  Op de terug weg van de ruïnes liep er een hond bijna de hele weg met ons mee, erg lief hondje. Aansluitend onze backpacks gehaald uit het guesthouse en naar het restaurant, oftewel bushalte. Hier hebben wij zo'n kleine 4 uur gewacht. Beter te vroeg, dan te laat he? Tijdens het wachten lekker nacho's en een kipburger gegeten onder het genot van wederom een horrorfilm! Op de achtergrond klinkt een blokfluit van een lokale meneer die hier zijn centen mee verdiend. Om half 4 zou de bus komen, dus vanaf dat moment waren wij alert. Deze alertheid was het waard, want de bus maakte een rare bocht en reed door zonder ons. Delano erachteraan en daar stopte de bus. Al vrij snel waren wij bij de grens. Guatemala inkomen is echt makkelijk en zo gebeurd!

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen wij aan bij onze bestemming: Flores! Een klein eilandje die via een grote brug te bereiken valt. Hier boekten wij direct bij aankomst een tour voor de volgende dag naar Tikal. Daarna het hotel opgezocht, verfrist en lekker gegeten: taco's met verse jus d'orange, heeeeeeerlijk. De volgende ochtend kregen wij vroeg een ontbijt op bed: appel, geroosterd brood met jam, sapje en koffie. De organisatie waarmee wij naar Tikal zouden gaan zat direct om de hoek, dus wij waren er zo. Al duurde het, zoals altijd, lang voordat de bus daadwerkelijk reed, want die gaat pas als hij dan ook echt VOL zit. Na zo'n anderhalfuur in de overvolle bus kwamen wij aan bij de ticketbalie voor Tikal. Als toerist betaal je hier 150 Quetzal voor, dit is 17 euro en alle lokale mensen 5 Quetzal (€0.50) Verschil moet er wezen! Eenmaal in Tikal kwamen wij erachter dat we bij de organisatie hadden betaald voor vervoer én een gids, dus liepen wij niet zelf maar met een groep van 8. Eigenlijk wel fijn en leuk om de verhalen te horen bij de dingen die je ziet.

Eerst liepen wij door het natuurgebied en zagen toekans, apen en een beestje dat afstamd van de wasbeer. Deze kwamen dichtbij! Al snel kwamen wij bij de eerste piramide, die wij mochten beklimmen. Prachtig! Pal tegenover deze iramide zat een identieke piramide, maar deze zag je niet. Je zag alleen bomen,

gras en modder. Dit is gelaten in de staat waarin Tikal gevonden is. Slechts 5-10% is zichtbaar voor ons. Een tempel uit de modder en grad halen kost zo'n 20+ jaren. Vele tempels en piramides gezien en beklommen. Sommige waren hoog en even afzien, maar dat was zooooo de moeite waard, want wat een uitzicht halleluja! Inclusief heen en terug rijden waren wij zo'n 8.5 uur onder de pannen met deze excursie. Daarna lekker gedoucht en gegeten bij een straattentje met een heerlijke frozen yoghurt als dessert. Verder inkopen gedaan voor de lange reis die zou plaatsvinden naar Tulum en welke wij nu al hebben afgelegd als we dit blog plaatsen. Wanneer wij hier weggaan plaatsen wij het blog over Tulum.

Wij vliegen nu gauw ons bed uit om te ontbijten!
Groetjes

• 06 November 2018 - 11:55

Claudia:

dit draaide veel om de piramides,weer een mooie beleving.
    en weer genoten van juliie leuke verslag.
    kus

• 07 November 2018 - 04:10

Oma MAR:

in talum zijn wij ook geweest erg mooi geniet er van

• 07 November 2018 - 18:16

Opa Wim Tolman:

Voor het eerst heb ik dit ontvangen, daar voor mijn dank.
    Vweel plezier verder, jullie hebben 1 dag niet zo lekker gegeten,
    ik veel meer dagen in mijn oension.
    HERTELIJKE GROETEN EN TOT DE VOLGENDE REISVERSLAG.
    Opa Wim. xxxx