Pisco & terug naar Lima - Reisverslag uit Pisco, Peru van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Pisco & terug naar Lima - Reisverslag uit Pisco, Peru van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Pisco & terug naar Lima

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

01 December 2016 | Peru, Pisco

Voor 2sol pp zaten wij in een lokaal busje naar Pisco  (15km verderop). Het is een klein stadje met diepe geheimen: jaren geleden een aardbeving, veel criminaliteit, donkere plekken mijden hier, maar wij merken geen van alles. Wij ervaren het als een kleine stad waar niet al teveel te doen is. Rondlopen in de stad was dan ook een korte bezigheid de eerste dag, omdat wij er zo doorheen waren.

Als échte pakezels stonden wij voor de deur van ons hotel. Niemand deed open na roepen, bellen en kloppen. Dan maar even ergens op internet (downloaden) en wat eten. Wij bestelden een hotdog voor 3 sol, wat wij kregen? Een minibroodje, die wij kennen van het kerst/paasontbijt, met een tomaatje, sla en een worstje. Schattig, alles is dus klein in dit plaatsje. Bij terugkomst deed er weer niemand open, totdat de buurman ons in het Spaans uitlegt dat hij de eigenaar wel even voor ons zou halen. Die kwam snel aangerend en wij settelden ons in het kamertje. Een kamertje mét ein-de-lijk weer eens warm water, daar waren wij zooooo weeer aan toe na de laatste hotels zonder warm water. Daar zijn wij ieder dan ook uitgebreid onder gaan staan, haha!

Daarna naar de supermarkt gegaan om wat eet- en drinkwaren in te slaan. Ook ontbijt voor de volgende dag stond op het lijstje, namelijk yoghurt met cornflakes. Een keer wat anders! Later op de dag voelde Yoni zich niet zo lekker,  dus heeft zij even op bed uitgerust. Delano deed lekker zijn eigen ding. Dat is ook belangrijk met zo'n intensieve reis als dit. Afijn, Yoni bleef maar slapen dus Delano maakte haar wakker. Het was tijd voor diner. Wij liepen zowaar één hoekje om en wij keken bij de lokale Italiaan naar binnen. Meneer Italiaan kwam al gauw naar ons toegehold, stelde zich voor, zijn vrouw ook en voor wij het wisten zaten wij aan de lasagna en de pizza. Hahaha en of wij klaar zijn met het lokale eten, dus kom maar door met dat Italiaanse voer. Deze mensen waren zo blij met ons dat zij ins vroegen een goede recensie te schrijven voor het restaurant. Dit hebben wjj dan ook gelijk gedaan en ook voor andere hotels, omdat dit een lief en gewaardeerd gebaar voor een ander is!

De volgende dag zijn wij naar de centrale markt gegaan. Wat zich vooral kenmerkte in Kerstcadeaus (het: oja-het-is-geen-zomer, -het-is-december-kwartje viel) en vers vlees. Dat stinkt! Daarna zijn wij naar het strand van Pisco gelopen door een krakkemikkig wijkje. Het leek een achterstandswijk, maar later bedachten wij ons dat dit misschien wel het gevolg is van de pittige aardbeving die een aantal jaar geleden heeft plaatsgevonden. Dit raakte ons wel, maar toch de kinderen, ze genieten van wat zij hebben. Mooi om te zien, daar kunnen veel mensen in Nederland nog van leren.

Op het strand waren alle bankjes verwoest of gesloopt. Er lagen dode vogels.. dus niet uitnodigend om hier lekker te gaan chillen. Toch hebben wij even genoten van de zee en het windje, voordat wij terugliepen naar de stad. Tientallen tuktuks reden toeterend en gillend langs ons, maar wij blijven in de actieve flow deze vakantie! Onze lunch was uitgebreid en wij kregen hier het drankje: chicha morada bij. Dit hebben wij in de jungle ook al gekregen. Dit is een lokaal drankje gemaakt van zwarte maïs! Dezelfde zwarte maïs als waar Yoni een stukje van had geproefd in de supermarkt, toen zij erachter kwam dat dit nog gekookt en bereid moest worden! Delano is er niet echt dol op, dus proberen wij ook allerlei smaken gatorade en aguarius. Dit gaat van groen tot blauw en van Fanta papaja tot nog tientallen soorten. Voornamelijk drinken wij liters water, maar soms is iets met een smaakje toch wel gewenst.

In de avond zagen wij een tentje die verse broodjes belegde en grillden. Mjam, dat werd onze avondmaal met een taste-a-like magnunijsje toe. Dit aten wij op de Plaza del Armas (ja die heb je echt in iedere stad) onder het genot van een demonstratie met muziek. Zo kwam er tijdens deze parade een wandelende condoom en een dansende vrouw voorbij. Een keer wat anders, hahaha! Wij gingen redelijk op tijd slapen (dit is nou eenmaal ons ritme deze vakantie), omdat wij vroeg in de ochtend de bus naar Lima willen pakken. Om 6:30 uur stonden wij naast het bed, aten wij yoghurt met cereals en checkten uit. Hophop de tuktuk in en gaan met die banaan. Op naar Lima om de terugreis naar huis van start te laten gaan. 4.5 week gaat het ons zo goed af: geen schrammetje, alle spullen nog en wij hebben het tof. Totdat er in de bus naar Lima een mafkees, zonder dat wij het weten/doorhebben, aan onze spullen zit. Onze portemonnee met geld, een beschermmunt van opa&oma en Delano zijn Rayban zonnebril in één klap weg. En dat op je laatste dag...

Wel enorm slikken en balen, maar wij proberen dit niet een al te grote stempel te laten drukken op onze vakantie. Om dit blog nog even met een grappig verhaal af te sluiten: Yoni had twee doosjes cocathee gekocht als souvenir. Kwamen wij er (gelukkig) op tijd achter dat wij dit helemaal niet de grens over mogen meenemen.. Oeps! Vanuit Peru is niet zo'n issue, in Nederland staat het wel op de verboden drugslijst maar zien zij in sommige gevallen de onschuld van theezakjes erin, MAARRR wij hebben een tussenlanding in Miami. Dus nah, wij gaan dat risico niet lopen. Dus wij hebben het gelukkig terug kunnen brengen en wij zijn niet veroordeeld tot drugssmokkelaars, pfoe haha!

Morgenvroeg begint onze vlucht terug. Eerst vliegen wij vanaf Lima naar Miami (ca. 6 uur), 3 uur overstap, dan van Miami naar Londen (ca. 8.5 uur), 2 uur overstap en dan van Londen naar Amsterdam (ca. 1 uur). Wij verwachten 3 december om 10.45 uur op Schiphol aan te komen!

• 02 December 2016 - 11:09

Diane:

Jee nog een spannend eind van de vakantie