Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Delano en Yoni - WaarBenJij.nu

Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Delano en Yoni

20 November 2016 | Bolivia, La Paz

Eerste instantie was ons plan om vier dagen naar de hoofdstad van Bolivia te gaan, La Paz. Dit is de hoogste hoofdstad van de wereld, 3600m. En om vanuit hier een tripje te maken naar Copacabana, een ander stadje. Maar onze bus vanaf Puno ging via Copacabana. Hier hebben wij de straatjes, het plein en bekende gebouwen gezien. Ook zagen wij dat dit, net als Puno, een tussenstadje is voor reizigers van Peru naar Bolivia. Daarom besloten wij dat dit genoeg was en dat wij niet weer terug zouden gaan naar Copacabana.

De eerste indrukken van La Paz waren divers, want het is groot, overal ligt afval, drukke en hectische wegen, maar ook mooiere huisjes als Peru en er gaan kabelbanen over de stad.  Op sommige punten was het dus modern, maar aan de andere kant was het armoedig en vuil. Wat wel opviel: mensen hebben hier verschillende koppen. In Peru lijken de mensen zooooo veeel op elkaar! Het hotel was goed onderhouden, schoon en had warm water. Enorm fijn! En hoera, zowaar was het ontbijt een keer anders! wij kregen een buffet met fruit, melk, yoghurt, cereals, broodjes, beleg, sap e.d. De eerste dag hebben wij de stad verkend en wij hadden best honger na zo'n lange busreis. Wij zijn bij Pollorey gaan eten, een soort lokale fastfoodketen met als hoofdproduct kip. Natuurlijk wilden wij een hamburger zonder kip en hier hebben wij driekwartier op moeten wachten. Trangilo, por favor! Maar het smaakte goed, dus niks te klagen. Later op de avond kwamen wij de Rus (uit het vorige blog) tegen en Delano schreeuwde: nostroviaaaa! Nou daar reageerde deze man wel op en dat vond hij geweldig. Hij probeerde ons met een foto, handen en voeten iets duidelijk te maken. Dat wij naar het cocamuseum moesten gaan, vriendelijke vent hahaha. Maar door de incatrail én de jungletour weten wij al zoveel over deze energiegevende plant.

Dichtbij de San Francisco kerk is er een plein. Op dit plein was er iedere dag feest. Er was muziek, een markt, veel kleur en gezelligheid. Leuk om te zien, maar zo hectisch tussen al dat verkeer en mensen. Ons hotel zat praktisch midden in het centrum. Zodra je de deur uitstapte had je eettentjes, touragencies en marktjes. Om de hoek zat de Mercado de Hechicería, oftewel de heksenmarkt. Hier stonden allerlei kruiden, beeldjes, lamfoetussen en bijgelovige dingen. De marktjes zijn leuk qua kleuren en producten. Alleen van de 10 verkopers hebben 10 hetzelfde in de verkoop. De tweede dag hebben wij Valle de la Luna bezocht, dit is de maanvallei. Dit is zo genoemd door Neil Armstrong, omdat het gebied lijkt op het lopen op de maan. Dit was erg mooi en wij hebben hier de 15 en 45 min hike gedaan voor zo'n 15 bolivianos (=2 euro per persoon). Wij hebben dit zelfstandig ondernomen zonder touragency, dus hophop even zoeken naar de juiste lokale (overvolle) busjes. Die busjes zijn ook een avontuur opzich trouwens! Overal komen stoeltjes vandaan en het busje stopt voor iedereen die erin wil. Dus snel gaat het niet, maar wij kijken onze ogen uit haha.

Bij terugkomst in La Paz wilden wij een broodje van de subway. Wederom TRANGILO, want wij hebben hier een uur voor in de rij gestaan. Er was maar één medewerker, dus je raadt het al wat er gebeurde toen 2 spaanse vrouwen voordrongen? Wij lieten ons temperamentvolle kant zien! Wat 'honger' toch met een mens kan doen =D. In de rij leerden wij wel 2 locals kennen die goed Engels spraken en daar hebben wij gezellig de broodjes mee opgegeten. Daarna hebben wij ons wasgoed naar de wasserette gebracht, welke wij in de avond konden ophalen. Ook hebben wij in de rode kabelbaan gezeten over de stad heen. Dit was best hoog, maar de stad is mooier van een afstandje dan van dichtbij. Heeel leuk en het bestaat nog maar een kleine 2 jaar!

Daarna hebben wij in het busstation tickets gekocht voor de 21e om naar Aerequipa te gaan in Peru. Om het daarna binnen een aantal uur om te laten zetten naar de 20e. Dit omdat wij de death tour wilde doen, fietsend over de gevaarlijkste weg van de wereld. Hier hebben wij toch vanaf gezien, omdat het aantal sterf- en ongeluksgevallen redelijk hoog is. Ook boden agencies allemaal diverse prijzen aan, variërend van 300 tot 800 bolivianos. Hmm.. bij wie voel je je dan veilig? Daarom zijn wij de 20e met de bus naar Aerequipa gegaan, want wij blijven liever ergens langer wanneer waar wij meer te doen hebben. La Paz hadden wij namelijk al helemaal gezien.

Om even uit te wijken naar de busreis. Er waren 2 opties: via 1 tussenstop naar Aerequipa of met 3 tussenstops. Wij kozen voor de eerste optie, wat wel wat duurder was. Puntje bij paaltje zaten wij met alle anderen in de bus en stopten wij alsnog vaker dan 1x. Ook hadden wij onze tassen willekeurig boven de stoelen gelegd in de bus zoals iedereen. Plotseling bij een tussenstop begon een man boos met Yoni haar tas te zwaaien. Dus Delano springt op en wij hadden een flinke discussie met deze meneer. De halve bus nam het voor ons op, maar wij hadden geen zin in gedoe dus verplaatsten wij onze tassen maar. Wij waren vooral pissig om de oplichterij van de busroute, de prijs, de manier waarop en zo'n zeurpiet. Ongeveer 13 uur later kwamen wij aan in Aerequipa, hier was het alweer 19:45 uur op het moment van aankomst in het hotel. Vanaf La paz zaten wij met een jongen in dezelfde bus en wij hebben in Aerequipa een taxi met hem gedeeld. Zo leer je nog wat mensen kennen! In Peru is het weer een uurtje eerder, dus wederom 6 uur verschil met NL.

• 21 November 2016 - 15:38

Ron (RED):

Suppperrrrr leuk die verhalen van jullie, en hele mooie foto's jullie genieten wij ook hier allemaal hoor.
    Het ga jullie goed en neem nog maar een red

• 21 November 2016 - 21:58

Marijke :

he luitjes dank weer voor het uitgebreide verslag .Wel raar dat we nu lezen dat in een winkelcentrum in Lima doden zijn gevallen bij een brand pfffffgelukkig zitten jullie daar nu niet in de buurt. veel plezier nog en dank voor de leuke verslagen en foto s willem en marijke

• 21 November 2016 - 23:06

Delano En Yoni :

o jeetje, daar schrikken wij ook van! Dat is een prachtig winkelcentrum en daar zijn wij ook geweest!